Sygnalizować możemy wiele- drogę, wiadomości, ale również i nieprawidłowości. Te ostatnie, choć kojarzą się z donosicielstwem to pracownik taki będzie miał zapewnioną ochronę. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia, zostanie wprowadzona w życie w grudniu 2021 r. Kogo dotyczy? Jakie nowe obowiązki będą ciążyć na pracodawcy? Jakie informacje zgłasza sygnalista? Za co przewiduje się kary?
Kim jest sygnalista?
Sygnalista, czyli z ang. whistleblower to osoba zgłaszająca naruszenia prawa w zakładzie pracy, które uzna za nielegalne lub nieuczciwe. Sygnalista informuję opinię publiczną o malwersacjach, korupcji, naruszeniach przepisów i podobnych nieprawidłowościach, które miejsce mają w zakładzie pracy.
Według Aleksandry Kobylińskiej z Instytutu Spraw Publicznych sygnalista to1:
Osoba, która decyduje się opowiedzieć przełożonym, lub innym organom do tego przeznaczonym, o nadużyciach w swoim miejscu pracy. Z tego tytułu często narażona jest na działanie odwetowe ze strony pracodawców. Tacy pracownicy zwykle motywowani są troską o interes organizacji, ale nie napotykają na odpowiednią reakcję kierownictwa.
Osoby zgłaszające informacje na temat zagrożeń lub szkód dla interesu publicznego, pozyskane w związku z wykonywaną przez nie działalnością zawodową, korzystają z przysługującego im prawa do wolności wypowiedzi. Prawo do wolności wypowiedzi i informacji zagwarantowane w art. 11 Karty i w art. 10 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności obejmuje prawo do otrzymywania i przekazywania informacji, a także wolność i pluralizm mediów. Dlatego też niniejsza dyrektywa opiera się na orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC) dotyczącym prawa do wolności wypowiedzi oraz na zasadach opracowanych na tej podstawie przez Radę Europy w jej zaleceniu w sprawie ochrony sygnalistów przyjętym przez Komitet Ministrów Rady Europy w dniu 30 kwietnia 2014 r.2
Ochrona sygnalisty
W grudniu 2021 roku zostanie zaimplementowana do polskiego ustawodawstwa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Powyższa dyrektywa daje swoistą ochronę pracownikom, którzy zdecydowali się zgłosić zauważoną nieprawidłowość. Aby korzystać z ochrony na mocy dyrektywy, osoby dokonujące zgłoszenia powinny mieć uzasadnione podstawy, by sądzić, w świetle okoliczności i informacji, jakimi dysponują w momencie zgłaszania, że zgłaszane przez nie kwestie są prawdziwe. Wymóg ten stanowi niezbędne zabezpieczenie przed zgłoszeniami dokonywanymi w złej wierze, zgłoszeniami niepoważnymi lub stanowiącymi nadużycie, ponieważ zapewnia, aby osoby, które w momencie zgłaszania celowo i świadomie przekazały błędne lub wprowadzające w błąd informacje, nie korzystały z ochrony.
Sygnalista będzie mógł zgłosić nieprawidłowość trzema kanałami:
Obowiązki pracodawcy
Powyższa dyrektywa nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia wewnętrznych kanałów. Obejmuje ona pracodawców, którzy zatrudniają przynajmniej 50 pracowników, niezależnie od sfery. Procedura na potrzeby zgłoszeń wewnętrznych obejmować powinna:
Jakie informacje zgłasza sygnalista?
Przytoczona dyrektywa wymienia dziedziny oraz akty prawne, których zgłaszane nieprawidłowości mogą dotycząc, są to m.in.: zamówienia publiczne, kwestie finansowe, kwestie podatkowe, ochrona środowiska, bezpieczeństwo produktu i transportu, ochrona danych osobowych, ochrona konsumentów.
Odpowiedzialność karna
Dyrektywa określiła rownież odpowiedzialność karną, gdzie państwom członkowskim nakazuje ustanowienie sankcji za: