Kontrola stanu trzeźwości pracownika- kiedyś możliwa w sytuacjach z uwagi, na których charakter pracy lub zakładu pracy istnieje ryzyko zagrożenia dla życia i zdrowia1. Dziś trwają pracę nad rozwiązaniem problemu, bowiem pracodawca jest zobowiązany, aby dbać o bezpieczeństwo swoich pracowników oraz innych osób przebywających w zakładzie pracy. W razie wypadku to on ponosi odpowiedzialność za powstałe zdarzenie.
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii pracuje nad nowym projektem, który umożliwi pracodawcom przeprowadzenie wśród pracowników prewencyjnej kontroli na obecność alkoholu lub środków działających podobnie.
Iwona Michałek, Wiceminister Rozwoju, Pracy i Technologii podkreśla:
Spożycie alkoholu lub zażycie środka działającego podobnie do alkoholu powoduje, bowiem zakłócenie funkcjonowania organizmu, w tym zaburzenia czynności poznawczych i brak pełnej kontroli nad organizmem, które – w odniesieniu do niektórych grup pracowników – mogąstanowić szczególnie istotne zagrożenie dla dóbr pracownika, pracodawcy, jak i innych osób.
Pracodawca będzie miał możliwość- pod pewnymi warunkami- wprowadzenia prewencyjnej kontroli pracowników na obecność alkoholu lub podobnie działających środków oraz określić zasady przeprowadzenia takich kontroli.
We wstępnym projekcie przewiduje się dwa tryby niedopuszczenia pracownika znajdującego się w stanie po użyciu alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu w czasie pracy:
Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich stworzenie regulacji prawnej rozstrzygający problem wyrywkowej kontroli trzeźwości jest potrzebny, lecz wymaga wielu analiz i zbadania sytuacji prawnej, a także zapewnienia prywatności pracownikom. Stan trzeźwości odgrywa dużą rolę w bezpieczeństwie innych osób, dlatego pracodawcy powinni mieć możliwość samodzielnej kontroli pracowników. Jak podkreśla, szczególnie ważne jest to w przypadku kierowców autobusów, lekarzy czy obsługi ruchu lotniczego.