Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. Przyjmując pracownika do pracy należy w pierwszej kolejności skierować go na wstępne badania lekarskie. Czy po przeprowadzeniu badań jesteśmy zobowiązani przechowywać skierowanie na badania lekarskie? W ilu egzemplarzach należy wystawić skierowanie, 2 czy 3? Zapraszamy do kolejnego artykułu.
Od 4 maja 2019 r. nałożony został obowiązek na pracodawcę, który nakazuje przechowywać orzeczenia lekarskie pracowników (badania wstępne, okresowe oraz kontrolne) na podstawie przeprowadzonych badań oraz skierowań na te badania. Przed wejściem w życie przepisu, pracodawca był zobowiązany przechowywać jedynie orzeczenia lekarskie wydane na podstawie profilaktycznej opieki lekarskiej, nie miał obowiązku przechowywanie skierowań na badania.
Zmienę tą wprowadziła ustawa z 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. ogólnego rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. z 2019 r. poz. 730).
Na pracodawcę nałożono obowiązek przechowywania nie tylko orzeczeń lekarskich, ale również obowiązek przechowywania:
W myśl powyższego przepisu pracodawca wydaje pracownikowi skierowanie na badania lekarskie w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, pierwszy egzemplarz pracownik przekazuje lekarzowi, a drugi zachowuje dla siebie. W takiej sytuacji, nie ma przeszkód, aby pracodawca wystawił trzeci egzemplarz, który zachowa w aktach osobowych pracownika wraz z orzeczeniem lekarskim. Należy przyjąć, iż przepisy wskazują minimalną ilość egzemplarzy jaką pracodawca ma obowiązek wypisać.
Skierowanie na badanie lekarskie powinno zawierać:
Bibliografia: